aaa
Δασκαλακης
  Πανος
   2001
μια βόλτα
στο Μποχώρι...
 
           * * *
 
 
 

ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ
    ΕΥΗΝΟΧΩΡΙ
                 *
                *

    * * * * * * * *
 
 
 

 
    ******
ΕΥΗΝΟΧΩΡΙ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ
   2017
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
           * * * *
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
     Blogs
 
 
 
 
 
 
 
 
   "ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ"
 
 
 
 
 
ΕΙΔΗΣΕΟΓΡΑΦΙΚΑ
       BLOGS
 
 
EnglishFrenchGermanSpainItalianDutchRussianPortugueseJapaneseKoreanArabicChinese Simplified
...και πίσω απ' τις Βαράσοβες και πίσω απ' τους Ζυγούς
           τα μάτια μου τετράψηλες κορφές τα μαγνητίζουν
                 και πέρα απ' τα βαλτόνερα που με λαγοκοιμίζουν
                      τι πολιτείες , τι θάλασσες , που δεν τις βάζει ο νους...
                                                                             Κωστής Παλαμάς 
 
                    
 
   Σήμερα θα αναρτήσω μια νέα εκδοχή που αφορά την ονομασία του χωριού μας, αλλά και την ταυτότητα του παλιού αρχοντικού ,
του πυργόσπιτου της Κούλιας.
Το παρακάτω κείμενο γράφηκε από φίλο αναγνώστη της ιστοσελίδας , αλλά και ερευνητή των άγνωστων σελίδων της ιστορία μας.
Σας το παραθέτω αυτούσιο όπως εστάλθη απ' τον συντάκτη του.
H Koύλια και το χωριό Ευηνοχώρι (Μποχώρι).

Από μαρτυρία κατοίκου της ευρύτερης περιοχής άκουσα ότι παλαιότερα
η κούλια λεγόταν τού Μπούα.
Προβληματίστικα στο άκουσμα αυτό,με αποτέλεσμα να κάνω τούς
παρακάτω συνειρμούς μαζί φυσικά με ανάλογες πληροφορίες ως
προς το πυργόσπιτο.
Η κυρία κάτοχος τού πυργόσπιτου λεγόταν Μουρίκη,η οποία πέθανε άκληρη
καί άφησε κληρονομιά το σπίτι στην ανηψιά της.
Στο διπλανό χωριό τού Γαλατά υπάρχει οικογένεια ονόματι Μπουγάτσα.
Η νύφη λοιπόν των Μπουγάτσα πού έμαθα,ονόματι Κούλα το γένος Μουρίκη ,
είχε συγγένεια με την ιδιοκτήτρια τού σπιτιού Μουρίκη.
Με τα παραπάνω λοιπόν στοιχεία,σύνδεσα την Μεσαιωνική -καί όχι μόνο-
ιστορία της Αιτωλοακαρνανίας με τις αλβανικές(Αρβανίτες) καθόδους τού
12ου αιώνα καί ειδικότερα με την πασίγνωστη αρχοντική Φάρα των Μπούα.
Μία φάρα από την περιοχή της Β.Αλβανίας,από τον ποταμό Μπουγιάνα
 της Σκόδρας (Σκουτάρι),πού διαφέντευσε από Ήπειρο καί Αιτωλοακαρνανία
μέχρι τον Μοριά.
Η Φάρα των Μπούα έδωσε πολλούς πολεμικούς ηγέτες οί οποίοι με την
σειρά τους μέσω των μικρών ονομάτων τους ονοματοδότησαν «νέες»
φάρες-φαμίλιες πολεμικές. Ενδεικτικά αναφέρω τον Σγούρο Μπούα ,
Μερκούρη Μπούα , Σπάτα Μπούα , Λιόσα Μπούα καί Γρίβα Μπούα.
Ένας από αυτούς ήταν καί ο Μουρίκης Μπούας.
Συνδέοντας λοιπόν τα παραπάνω δεν μού ήταν παράξενο να συνδέσω την
ίδια την ονομασία τού Μποχωρίου με την αρχοντική οικογένεια των Μπούα.
Η σχέση συγγένειας της Μουρίκη με τούς Μπουγάτσα στο διπλανό
χωριό δεν  νομίζω να υπήρξε τυχαία εκείνα τα χρόνια.Μπουα-γ-τσα σημαίνει
στα αρβανίτικα ο μικρός Μπούας όπου το -τσα ή -ζα σημαίνει το μικρό χαϊδευτικά,όπως λέμε κουκλί-τσα,Μαρία-Μαρίτσα ή Μάρι-ζα.
Η κατάληξη λοιπόν -τσα καί -ζα απαντάται σε καθαρά
αρβανιτοκρατούμενες περιοχές (παλαιές η όχι) καί κακώς μερικοί το
παρουσιάζουν εντελώς αστήριχτα ως σλαύικο.
Τό Μπούας στην ιστοριογραφία αναφέρεται καί ως Μπούγας (βλέπε
Μπογιάτι ή Μπουγιάτι).
Στην συγκεκριμένη περίπτωση τού ονόματος Μπουγάτσα,ως δύσκολο
στην προφορά του ως Μπουάτσα παρεμβάλλεται το σύμφωνο -γ ως
ευκολότερο στην απόδοσή του.
Νομίζω λοιπόν πως οί οικογένειες των Μουρίκη καί Μπουγάτσα
γνώριζαν πως προέρχονταν από τον ίδιο κλάδο της ίδιας Φάρας ,
όπως ήταν δηλ. δομημένη η Αρβανιτιά κατά Φάρες-Πατριές καί κατά
Κατούνες τις περίφημες , δηλ. τα περίφημα στρατιωτικά χωριά (κατούντ
λέγονται τα στρατιωτικά χωριά στα αρβανίτικα-αλβανικά).
Καί λέω γνώριζαν , διότι όπως καταλαβαίνει κανείς , οί συνθήκες της
κάθε εποχής αλλάζουν δραματικά γιά πολλούς καί διαφόρους λόγους , ώστε
να μην μένει πλέον ούτε γνώση αλλά καί ούτε ανάμνηση
της όποιας καταγωγής.
Επομένως ταύτισα το τοπωνύμιο τού χωριού Μπο-υο(είναι γνωστή η
μετατροπή τού -ο σε ού καί το αντίθετο,βλέπε Όλυμπος-Ού-λυμπος)χώρι.
Το χωριό τού Μπούα δηλαδή.
Είναι φανερό πως αποτελούσε η περιοχή μία Κατούνα από κάποιο
παρακλάδι των Μπούα.
Θα ήταν καλή καί θα βοηθούσε μία προσπάθεια καταγραφής όσο
είναι δυνατόν παλαιότερων επωνύμων της περιοχής.
Ένα άλλο πού θα ήθελα να τονίσω πού βοηθά επίσης στα όσα είπα
είναι η οικογένεια Μαλακάση επίσης στο χωριό Γαλατάς.
Επίσης δεν μπορώ ως τυχαίο να θεωρήσω την ύπαρξη της φαμίλιας αυτής ,
αν σκεφτεί κανείς πως η Φάρα των Μαλακάση σχετίζεται με
την Φάρα των Μπούα.
Πρόκειται περί συγγενικών οικογενειών-φαρών,η οποία Μαλακάση-α ήταν
ας πούμε «υποτακτική» της Φάρας των Μπούα.
Άλλες «υποτακτικές» των Μπούα φαμίλιες ήταν οί Σκούρα ,
οί Ματαράγκα , οί Γιονίμα καί οί Σπάνου(Σπανός).
Εντελώς πρόχειρα τα γράφω αυτά,καί στο νού μου έχω να ασχοληθώ
περισσότερο με το θέμα αυτό.
Καλό θα ήταν,με την παραπομπή πού θα δώσω,όπως καί με άλλες
παρουσιάσεις της σελίδας πού παραπέμπω να μελετηθεί το θέμα των
Αρβανιτών γιά να κατανοήσουμε καί το συγκεκριμένο θέμα καλύτερα:
Επομένως,δεν νομίζω να ευσταθεί η εξήγηση τού τοπωνυμίου «Μποχώρι»
πού δίνουν μερικοί κάτοικοι από την μπόχα δήθεν της περιοχής λόγω της βαλτώδους κατάστασης πού επικρατούσε στην περιοχή από το ποτάμι.
Το ίδιο συνέβαινε καί στον Γαλατά καί ίσως πολύ περισσότερο , λόγω
της πολύ μεγαλύτερης έκτασης τού κάμπου πού διαθέτει.Καί όμως ο
Γαλατάς λέγεται..Γαλατάς.
Συνδέω άμεσα το τοπωνύμιο τού Μποχωρίου με την Φάρα των Μπούα ,
πού κακώς η κρατική διοίκηση άλλαξε καί αυτό το τοπωνύμιο τού χωριού - από
την αρχή της σύστασης τού κράτους μας , έχει συντελεσθεί καί συντελείται
μία άνευ προηγουμένου αλλαγή των τοπωνυμίων στην πατρίδα μας
(είναι οί περίφημες επιτροπές «ονοματοδοσιών») με τον φόβο
της ξενικής προελεύσεως των ονομάτων τους.
Μία κατάσταση απαράδεκτη,διότι όπως λέει καί ο Α.Μηλιαράκης ,
τα τοπωνύμια είναι «επιγραφαί γεγλυμέναι επί τού εδάφους» ,
η όπως έλεγε ο Κ.Άμαντος ότι τα τοπωνύμια έχουν γιά την ιστορία των
Λαών την ίδια αποδεικτική σημασία ,
όπως τα πετρώματα γιά την Γεωλογία.
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/06/1_19.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/10/blog-post_1462.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/11/blog-post_7487.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/09/blog-post_29.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/07/blog-post_9103.html
http://meropitopik.blogspot.com/2010/10/blog-post_17.html)
 Με σεβασμό καί εκτίμηση στην ιστοσελίδα σας καί στον τόπο,αλλά καί στο πρόσωπο τού αγαπητού καί φιλεύρευνου Πάνου Δασκαλάκη.

 «ΕΛΛΗΝΕΣ - ΑΛΒΑΝΟΙ»
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΥΡΓΟΣΠΙΤΟ ΑΥΤΟ ΤΗΣ ΚΟΥΛΙΑΣΣΤΟ ΕΥΗΝΟΧΩΡΙ  , ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ

 
 
    11η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
      ΧΟΡΕΥΤΙΚΩΝ
   ΣΤΟ ΕΥΗΝΟΧΩΡΙ
 
                 * * * *
ΤΟ ΕΥΗΝΟΧΩΡΙ ΣΤΗΝ ΤV
 
                    * * * 
      ΣΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΗ
ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΛΟΙ ΧΩΡΑΝΕ
 
                  * * *
     8η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
       ΧΟΡΕΥΤΙΚΩΝ
                         * * *
   "ΣΤΑ ΕΙΚΟΝΙΣΜΑΤΑ"
 
                * * *
ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΣΤΕΦΑΝΟΥ
            ΣΕ
  ΑΓΝΩΣΤΟ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗ

             * * *
ΤΟ ΕΥΗΝΟΧΩΡΙ   ΣΤΟ
ΜΕΓΑΡΟ   ΜΟΥΣΙΚΗΣ
 
                  *  *  * 
       ΕΥΗΝΟΧΩΡΙ
 
                   * * *
  ΜΝΗΜΕΣ ΑΗ ΓΙΑΝΝΙΟΥ
 
 
 
 
                 * * *
       ΤΙ ΠΑΙΖΕΙ Η
  ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΤΩΡΑ
        
 
*****